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  1. Référence documentaire Fauna passages : Maintaining and restoring the ecological network with linear transport infrastructure

    The erosion of biodiversity is picking up speed in France as it is elsewhere. France is the European country with the fifth-highest number of globally threatened species of fauna and flora. The causes of biodiversity destruction include the disappearance and fragmentation of ecosystems brought about by land transport infrastructures such as motorways or high-speed railways. Reducing the impact of these infrastructures on biodiversity means maintaining the existing ecological network when designing new projects, as well as restoring ecological functions that have been interrupted during the construction of existing infrastructure. The solutions studied take the form of wildlife crossings or the development of green areas. This richly illustrated, comprehensive guide sets out to foster and facilitate consideration of these issues in different linear transport infrastructure development projects. In particular, it is an update of the former reference guides Passages pour la grande faune, SETRA, 1993 and Aménagements et mesures pour la petite faune, SETRA, 2005. It is intended for infrastructure operators and, more broadly, for all those concerned with the preservation of biodiversity in connexion with transport infrastructure development.
  2. Référence documentaire Appuis en béton des ouvrages d'art : Tome 1 - Conception et prédimensionnement

    Les appuis en béton sont parfois les mal-aimés du monde des ouvrages d’art, à l’inverse du tablier porteur, ressenti comme la partie noble de la conception. Outre leur utilité évidente, les appuis sont pourtant une source inépuisable d’inspiration esthétique et de défis techniques pour les concepteurs. Ils peuvent contribuer à la réussite architecturale du pont mais doivent être impérativement fiables et répondre aux règles de conception contenues dans les Eurocodes. Un premier document datant de 1973, intitulé PP73, donnait des renseignements précieux sur les appuis mais il devait être mis à jour avec l’application des Eurocodes et les retours d’expériences. Pour davantage de lisibilité, le guide est séparé en deux tomes : un premier tome, le présent ouvrage, sur la conception générale des appuis puis un second qui paraitra ultérieurement, axé sur l’analyse structurale et la justification.